Direct naar de content Direct naar de footer

Wij ondervinden momenteel een iDEAL-storing. U kunt uw betaling ook overmaken naar rekeningnummer NL74INGB0693560134 met vermelding van uw dossiernummer als betalingskenmerk.

Betalings­achterstand bij uw zorgverzekeraar

U heeft een brief gekregen van Flanderijn omdat u een betalings­achterstand heeft bij uw zorg­verzekeraar. Op deze pagina vindt u hierover meer informatie.

Kan ik een betalings­regeling treffen?

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? We staan er voor open om een betalings­regeling met u af te spreken. Alleen in uitzonderlijke gevallen lukt dit niet. Bijvoorbeeld als u zich al meerdere keren niet aan de betalings­regeling heeft gehouden zonder dit aan ons te laten weten. U kunt online een verzoek doen tot een betalings­regeling. Betreft het een betalings­regeling voor betalings­achterstand van de zorgpremie? Let u er dan op dat u de lopende termijnen wel blijft voldoen. Doet u dat niet, dan kan uw zorg­verzekeraar ons verplichten de betalings­regeling voor de achter­stand op te heffen.
 

Betaal in termijnen 

Kan ik een betaling uitstellen?

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? Is er geen sprake van een rechtszaak? Dan bieden wij de optie om de gehele schuld in één keer op een later moment te voldoen. Dit komt bijvoorbeeld van pas als het op dit moment financieel niet haalbaar is, maar wel aan het einde van de maand bij bijvoorbeeld uw salarisbetaling. U kunt online een verzoek doen om op een later moment te betalen. Betreft het een uitstel van betaling voor betalings­achterstand van de zorgpremie? Let u er dan op dat u de lopende termijnen wel blijft voldoen. Doet u dat niet, dan kan uw zorg­verzekeraar ons verplichten om niet akkoord te gaan met uw voorstel.

Betaal op een later moment

Betaal direct met iDEAL

Wilt u de schuld zo snel mogelijk betalen?  Dit kan direct met iDEAL. Als u met de betaling een rechtszaak probeert te voorkomen, neem dan eerst telefonisch of via WhatsApp contact met ons op.

Betaal direct
Flanderijn betalen, 3333x2500, 2022

Waar gaat de betalings­achterstand over?

U heeft een achterstand in de betaling van uw zorgpremie. Ook kan het gaan om (een gedeelte van) het eigen risico dat u nog niet heeft betaald.

Wilt u weten waar de hoofdsom precies uit bestaat. Vraag een overzicht van uw schuld aan.
 

Vraag overzicht op

Veelgestelde vragen

U hebt de mogelijkheid om de betaalachterstand  direct via iDEAL te voldoen. Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U rekent af in de vertrouwde internetbankieromgeving van uw eigen bank. Ook kunt u het verschuldigde bedrag contant of per pin betalen op één van de kantoren van Flanderijn.

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? Tref dan een betalingsregeling of vraag uitstel van betaling aan. Let op: een regeling of uitstel van betaling is niet altijd mogelijk.

Vul het formulier in op onze website en wij sturen u binnen 3 werkdagen een overzicht toe van uw betaalachterstand . U kunt natuurlijk ook contact opnemen via de telefoon. Onze nummers staan op onze contactpagina. Wordt u liever gebeld? Vul dan dit formulier in. Wij nemen op het door u gewenste moment contact op.

Lukt het u niet om te betalen binnen de gestelde termijn? In veel gevallen lukt het nog wel om een betalingsregeling af te spreken, maar niet altijd! Dit hangt af van de situatie. Vraag dan een regeling aan om in termijnen te betalen of maak een betalingsafspraak om het bedrag op een later moment in één keer te voldoen.

U heeft van ons het verzoek gekregen om een bedrag te betalen. Maar u bent van mening dat u deze vordering al heeft voldaan. Zorg ervoor dat wij zo snel mogelijk een kopie van uw betaalbewijs ontvangen onder vermelding van uw dossiernummer. Op deze pagina ziet u op welke manieren dit allemaal kan.

Heeft u vragen over de brief of de betalings­achterstand? Of wilt u een betalings­regeling treffen? Op onze pagina over uw hypotheek vindt u meer informatie.

Er is geen echte definitie van probleemschulden. Je kunt zeggen dat er financiële problemen zijn wanneer iemand drie maanden of langer niet aan zijn noodzakelijke financiële verplichtingen kan voldoen. Denk hierbij aan het betalen van de huur, zorgpremie en energie. Je kunt ook zeggen dat er probleemschulden zijn wanneer iemand zijn financiële situatie als onoplosbaar ervaart. Bekijk onze pagina over hulp bij schulden voor meer informatie.

Als u zelf geen oplossingen meer ziet om uw betaalachterstanden af te lossen, is het verstandig hulp te zoeken. Bijvoorbeeld bij een kredietbank, maatschappelijk werk of uw gemeente. Bekijk onze pagina over hulp bij schulden voor meer informatie.

Dat kan via het machtigingsformulier voor een derde in te vullen en terug te sturen. Soms is het namelijk handig dat een andere persoon iets uit uw naam doet. Als u door omstandigheden niet in staat bent uzelf te vertegenwoordigen. Of als u ergens specifieke kennis voor nodig heeft. Bijvoorbeeld bij een bezwaar, een beroepschrift of bij een (hoor)zitting in de rechtbank. Die andere persoon kan een vriend, kennis en/of jurist zijn.  

Helaas is dit niet mogelijk. Wij adviseren u om een periodieke overboeking in te stellen op uw bankrekening om het bedrag van uw betalingsregeling automatisch te laten afschrijven.

Het CAK staat voor Centraal Administratie Kantoor. Het CAK is een bestuursrechtelijk orgaan die in opdracht van de overheid regelingen uitvoert. Hieronder valt onder andere het ministerie van Volksgezondheid. Heeft u een betalingsachterstand voor uw ziektekostenpremie, dan kunt u in aanraking komen met het CAK.

Indien u 6 maanden of langer geen premie betaalt voor uw zorgverzekering en niet reageert op betalingsherinneringen dan wordt u bij het CAK aangemeld voor de regeling wanbetalers. Dit is de zorgverzekeraar wettelijk verplicht.

Dit betekent dat u de 'bestuursrechtelijke premie' moet voldoen aan het CAK. Deze premie is € 138,50 per persoon, per maand (2019). U betaalt dus niet langer zorgpremie aan uw zorgverzekeraar, maar aan het CAK. Wel blijft u verzekerd bij uw eigen zorgverzekeraar. U kunt hierover meer vinden op de website van het CAK.

Door de bestuursrechtelijke premie te betalen, lost u niet de schuld af bij uw zorgverzekeraar. Die moet u nog steeds zelf aflossen. Uw lopende premie wordt alleen geïncasseerd via het CAK, dit betekent dat u geen premie meer hoeft te betalen aan uw zorgverzekeraar totdat u uw betalingsregeling bij het incassobureau of gerechtsdeurwaarderskantoor volledig hebt ingelopen.

U kunt uzelf niet afmelden bij het CAK. Afmelden kan alleen wanneer er geen betalingsachterstand meer is of wanneer er een betalingsregeling is getroffen. Deze betalingsregeling moet wel zijn goedgekeurd door uw zorgverzekeraar. Alleen uw zorgverzekeraar kan u afmelden bij het CAK. Zorgverzekeraars zien ook dat er steeds meer mensen premie betalen aan het CAK. Dit is geen wenselijke situatie. De meeste zorgverzekeraars staan er dan ook voor open om een oplossing met u te vinden. Neem  hierover zelf contact op met uw zorgverzekeraar.

Ons Contact Centrum is van maandag t/m donderdag bereikbaar van 08:00 tot 19:00 uur zodat u ook buiten kantoortijden contact met ons kan opnemen.  Op vrijdag zijn we bereikbaar van 08:00 tot 18:00 uur. Op zaterdag is dit van 09:00 tot 13:00. U kunt ook een terugbelverzoek indienen. Als u aangeeft teruggebeld te willen worden op een bepaalde dag en tijdstip, dan houden wij hier uiteraard rekening mee. Naast bellen kunt u ons ook bereiken per e-mail. Of bezoek één van onze kantoren. Bekijk de mogelijkheden waarop u contact met ons kunt opnemen.

Jazeker. U kunt teruggebeld worden op maandag t/m donderdag van 08:00 uur 's ochtends tot 19:00 uur in de avond. Op vrijdag kunt u teruggebeld worden van 08:00 uur tot 18:00 uur. Vul het terugbelformulier in en één van onze medewerkers neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Wij streven ernaar uw e-mail/brief binnen drie werkdagen te beantwoorden. Het kan zijn dat wij informatie op moeten vragen bij uw zorgverzekeraar, waardoor het antwoord langer op zich laat wachten. Uiteraard kunt u ons (vanaf de 4e werkdag) altijd bellen om te vragen waarom u nog geen reactie heeft ontvangen. Heeft het spoed? Belt u dan zo snel mogelijk. We zijn op werkdagen (behalve op vrijdag) tot 20:00 uur telefonisch bereikbaar.

Wij vragen u in dit geval de post ongeopend aan ons retour te sturen, zodat wij weten dat het adres niet correct is. Wij ondernemen dan zelf verder actie.

Tweede Paasdagmaandag 10 april 2023
Koningsdagdinsdag 27 april 2023
Hemelvaartsdagdonderdag 18 mei 2023
Tweede Pinksterdagmaandag 29 mei 2023
Eerste Kerstdagmaandag 25 december 2023
Tweede KerstdagDinsdag 26 december 2023

Direct betalen

Bent u het eens met de vordering? Betaal de achterstand dan zo snel mogelijk via iDEAL.

Betaal via iDEAL

Meer weten?

Wilt u meer informatie? Bekijk de mogelijkheden waarop u contact kunt opnemen met ons.

Naar contact

Neem direct contact met ons op via WhatsApp. We kunnen u beter helpen als u direct het dossiernummer in uw bericht zet.

Start WhatsApp gesprek