Direct naar de content Direct naar de footer

Flanderijn in cijfers - Jaarverslag 2023

2023: Een bijzonder kroonjaar

Terugblik op 2023 door directievoorzitter Teunis Nieuwpoort

In dit jaarverslag blikken wij terug op een jaar waarin de ontwikkelingen zich in een hoog tempo opstapelden. Ontwikkelingen waar wij wel, geen of in beperkte mate invloed op hadden maar die wel belangrijk waren en zijn voor onze dienstverlening en de positie van onze organisatie. Een positie waar wij erg trots op zijn.

Veel opdrachtgevers kiezen heel bewust voor onze manier van werken waarin het minnelijk oplossen van betalingsachterstanden voorop staat. In de afgelopen jaren is hier het label ‘sociaal verantwoord incasseren’ aan gehangen, een term die door veel incassopartijen wordt gebruikt. Een term die door veel incassopartijen ook op een andere maniet wordt ingevuld. Het is daarom belangrijk om ons voortdurend te onderscheiden en betrokken te zijn bij de vele ontwikkelingen gericht op het beperken van schulden en armoede. Wij hopen dat u dit ook terugleest in ons jaarverslag.

2023 was voor onze organisatie een kroonjaar. We bestonden 75 jaar en hebben dat met meer dan 500 medewerkers gevierd met een prachtig feest op een schip in de Rotterdamse haven. In Rotterdam ligt ook de oorsprong van onze organisatie dus de locatie had zeker ook een symbolische betekenis.

2023 was ook het jaar waarin we een volgende stap hebben gemaakt in onze dienstverlening. Vanuit onze samenwerking met SchuldenLabNL zijn wij gevraagd om het klantcontactcentrum van het Tijdelijk Noodfonds Energie te bemensen. Wij hebben immers veel ervaring in het omgaan met mensen die het financieel lastig hebben en ondersteuning kunnen gebruiken bij het oplossen daarvan. Vanuit ons kantoor in Den Haag hebben tientallen collega’s hard gewerkt om de tienduizenden vragen van aanvragers en hulpverleners te beantwoorden. Dat is opgemerkt en we hebben de opdracht gekregen om dit jaar (aanvraagperiode 1e kwartaal 2024) ook het klantcontactcentrum voor het Noodfonds 2.0 te bemensen. Een zeer belangrijke opdracht, niet alleen in omvang maar ook als bevestiging dat wij gezien worden als een partij die in staat is op een menselijke en verantwoordelijke manier om te gaan met mensen met geldproblemen. De ultieme bevestiging hiervan was het bezoek van Koningin Máxima en minister Schouten aan ons kantoor in Den Haag op 23 februari 2023. Een zeer bijzonder moment en helemaal passend in het bijzondere kroonjaar.

2023 was door de krappe arbeidsmarkt ook een uitdagend jaar, zeker wanneer allerlei nieuwe kansen voor dienstverlening zich aanbieden. De concurrentie in die arbeidsmarkt, door met name de overheid en aan de overheid gerelateerde instanties, is groot. Wat ons betreft is die ook té groot. Waar de overheid hoge salarissen kan compenseren met stijgende (belasting)inkomsten, zijn onze mogelijkheden, net als voor veel andere werkgevers in de private sector, beperkt. Gelukkig slagen wij erin om onze arbeidscapaciteit op peil te houden maar het vergt forse investeringen, zowel in geld als in acties om medewerkers te werven en hen een uitdagende en motiverende werkomgeving te bieden.

Ook op een ander vlak was 2023 een uitdagend jaar: de forse toename van het aantal soevereinen en autonomen. Bijna dagelijks ontvangen wij brieven of e-mails waarin schuldenaren aangeven dat zij niet aan hun verplichtingen gaan voldoen. De redenen lopen uiteen. Soms wordt aangegeven dat wij niet bevoegd zouden zijn omdat niet alle gerechtsdeurwaarders staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, een andere keer gaat het over een ontbrekende cessie, een volgende keer gaat het over iemand die aangeeft geen toestemming te hebben gegeven om contact op te nemen. In sommige gevallen worden ook forse boetes geëist, die dan weer in cryptovaluta moeten worden betaald. Het is een bijzonder fenomeen waar veel overheidsinstanties mee te maken hebben. Onze zorg zit in het gegeven dat een deel van de soevereinen en autonomen agressief gedrag vertoont. Zo roepen zij aanhangers op om deurwaarders in burgerarrest te nemen. Wij zijn dan ook blij met de brede aandacht voor dit onderwerp vanuit justitie en de politie. Ook omdat we zien dat deze problematiek leidt tot een vergroting van schuldenproblemen bij mensen die zich, soms als laatste redmiddel, autonoom of soeverein verklaren.

Marktpositie

In onze werkzaamheden hebben we meerdere aandachtsgebieden: debiteurenbeheer, klantcontact, bijzonder beheer, het oplossen van betalingsachterstanden, juridische en ambtelijke werkzaamheden, trainingen, internationale incasso en het innen van vorderingen voor lagere overheden. Binnen al deze aandachtsgebieden hebben we in 2023 een groei gezien. Dit vertaalt zich in 3% meer opdrachten en een omzetgroei van ruim 7%. Onze positie is ook sterker geworden door de verwelkoming van meerdere nieuwe opdrachtgevers en de verlenging van bestaande overeenkomsten.

Duurzaam oplossen betalingsachterstanden

Onze opdrachtgevers kiezen voor onze unieke en onderscheidende incassovisie, namelijk het integraal oplossen van betalingsachterstanden waarbij de financiële en persoonlijke positie van de klant centraal staan. Deze werkzaamheden voeren we uit binnen de volgende negen ketens: nutsbedrijven, financiële dienstverleners, pensioenfondsen, zorgverzekeraars, woningverhuurders, kinderopvang, E-commerce, onderwijsinstellingen en (groot) MKB. Veel van de aan ons overgedragen vorderingen hebben betrekking op vaste lasten of financiële diensten. Binnen bijna al deze ketens is het uitgangspunt dat betalingsachterstanden duurzaam moeten worden opgelost. Praktisch betekent dit dat de nadruk ligt op het minnelijk oplossen van betalingsachterstanden, dat extra kosten, zowel voor de opdrachtgevers als voor de schuldenaar, zoveel als mogelijk beperkt of voorkomen moeten worden en dat er geen nieuwe of andere betalingsachterstanden ontstaan. Dit zijn ook uitgangspunten die in veel aanbestedingen de boventoon voeren. In 2023 hebben we aan 17 aanbestedingen deelgenomen en daarvan 11 gegund gekregen. Omdat dit professionele inkooptrajecten zijn waar veel concurrerende partijen aan deelnemen, is dit een goed resultaat. En deze ontwikkeling zien we binnen de hele Flanderijn organisatie dus ook bij Flanderijn Invordering, Flanderijn Servicing en Flanderijn Incasso in België. Zo’n positie bereiken we niet door alleen een goed verhaal op papier te zetten maar door met alle medewerkers in de organisatie daadwerkelijk te doen wat we beloven: het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden.

Voor het duurzaam oplossen van betalingsachterstanden is het ook belangrijk om een gedegen inzicht te hebben in de persoonlijke en financiële situatie van onze klanten. Hiervoor hebben wij in 2023 de Pay Risk Indicator (PRI)© ontwikkeld die in 2024 operationeel zal worden. De PRI© geeft op persoonsniveau inzicht in het risico dat een vordering niet betaald zal worden. Hierbij maken we gebruik van eigen data maar ook externe data zoals cijfers van het CBS. De PRI© maakt nóg meer maatwerk richting de klant mogelijk.

Sociale innovatie en maatschappelijke ontwikkelingen

Flanderijn werkt oplossingsgericht. Wij onderzoeken de wensen en behoeften van gebruikers (opdrachtgevers, klanten en stakeholders) en handelen daarnaar. Dat onderzoek vindt plaats via gesprekken met opdrachtgevers en stakeholders, klant-evaluaties, meten klanttevredenheid, meten opdrachtgeverstevredenheid, gesprekken met paneldeelnemers ‘Flanderijn Luistert’ en inzichten die worden verkregen vanuit klachten en reviews. De resultaten worden door het Sociaal Innovatie Team van Flanderijn vertaald naar onder andere laagdrempelige communicatie, trainingen voor medewerkers en afspraken met ketenpartners.

Voor sociale innovatie is de samenwerking met ketenpartners erg belangrijk. De werkzaamheden van Flanderijn schuiven steeds meer richting een integrale aanpak van betalingsproblemen waarbij het voorkomen en oplossen van schulden voorop staan. Hierom werken we samen met partijen als SchuldenLabNL, de Nederlandse Schuldhulproute, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, het Nibud, het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag, de Hogeschool Utrecht, Over Rood, Ondernemersklankbord en de Voorzieningenwijzer. Hier komen ook weer nieuwe samenwerkingen uit voort, zoals onze werkzaamheden voor het Tijdelijk Noodfonds Energie.

Een ander voorbeeld op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid is onze deelname aan de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (een initiatief van SchuldenLabNL). Deelnemers aan deze coalitie zijn de overheid, grote Nederlandse bedrijven, organisaties als de Nationale Politie en adviesorganisaties. Ook veel van onze grootste opdrachtgevers maken deel uit van de coalitie. Binnen de coalitie delen wij onze kennis als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie maar ook als werkgever van meer dan 650 medewerkers.

Wij maken ons grote zorgen over de forse stijging van het aantal jongeren met betalingsachterstanden. Inmiddels heeft zo’n 14% van de zaken die wij ontvangen betrekking op jongeren tot 25 jaar. Zo’n 5 jaar geleden was dit 8%. Het is dus bijna verdubbeld. De zorgen hebben te maken met het gegeven dat dit ook een generatie is die financieel niet zo weerbaar is en niet makkelijk over schulden praat. Uit de gesprekken met opdrachtgevers en partijen als het Nibud en Geldfit blijkt dat dit een zeer herkenbare ontwikkeling is. Dat is ook de reden dat we eind 2023 hebben besloten ons in 2024 heel nadrukkelijk op deze jongeren te richten. Hiervoor zoeken wij de samenwerking met opdrachtgevers maar ook met onze ketenpartners.

Tot slot

In dit jaarverslag blikken we terug op een voor onze organisatie feestelijk jaar en een zakelijk goed verlopen 2023. Een jaar met veel positieve ontwikkelingen. Voor 2024 houden we rekening met een aantal onzekerheden, met name door de geopolitieke omstandigheden. De effecten van de oorlog in Oekraïne en de ontwikkelingen in het Midden-Oosten blijven lastig in te schatten. Daarnaast weten we ook niet wat de resultaten van de kabinetsonderhandelingen zijn voor ons werkgebied en de aanpak van schulden en armoede. In de afgelopen jaren is er veel aandacht voor onze branche geweest, o.a. resulterend in de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening en rapporten als ‘Kleine schulden klein houden’. Of de aanbevelingen in dit rapport ook leiden tot andere wetgeving is onduidelijk. Wat we wel weten is dat we in de uitvoering van onze werkzaamheden een grote toegevoegde waarde hebben voor mens en maatschappij. Het is onze overtuiging dat schulden betaald en opgelost moeten worden, maar er zijn veel meer mogelijkheden dan een traditioneel incassoproces. Klanten en opdrachtgevers waarderen onze aanpak en er zijn steeds meer initiatieven waar onze kennis en expertise worden gevraagd.

Voor 2024 ligt de belangrijkste focus op het verder uitbreiden van onze dienstverlening (met name op het gebied van klantcontact en contactherstel) en de invoering en het optimaliseren van de Pay Risk Indicator©. We versterken onze positie als kennispartner zodat onze opdrachtgevers voor meerdere vraagstukken bij ons terecht kunnen.

Buiten dat blijft Flanderijn streven naar een zo gezond mogelijke financiële positie, goede solvabiliteits- en liquiditeitsratio's en een onverminderd positieve bewaarpositie.

Teunis Nieuwpoort
directievoorzitter Flanderijn

Dossiers

Nieuwe Dossiers

+5,2%

390.000
476.000
500.595

Afgerekende dossiers

+5,1%

466.468
444.000
358.000

Toename aantal dossiers
In 2023 zagen we een geringe toename van het aantal dossiers dat aan ons ter incasso werd overgedragen (+5%). De gemiddelde hoofdsom in al deze dossiers ligt op ongeveer € 1.200. De hoge inflatie in 2023 (12%) en de hoge energieprijzen hebben niet geleid tot een grote toename van het aantal incasso-opdrachten. Zeer waarschijnlijk hebben de hogere salarissen en de ondersteunende maatregelen vanuit de overheid (zoals de energietoeslag) hieraan bijgedragen. Dit is ook in lijn met de bevindingen van het Nibud dat het aantal huishoudens daalt dat moeite heeft financieel rond te komen.

Over heel 2023 berekend hadden we gemiddeld 562.000 dossiers in behandeling (exclusief 62.000 dossiers van Flanderijn Invordering en 58.000 van Flanderijn Incasso België). Het totaal aan te incasseren hoofdsommen bedraagt 1,8 miljard euro. De totale ontvangsten in 2023 bedroegen 285 miljoen euro. Dat is ruim 11% hoger dan in 2022.

Ons gemiddelde liquiditeitsratio (volgens de methodiek van het Bureau Financieel Toezicht) over 2023 bedroeg 2,14 en de solvabiliteit 70,35% (minimale normen KBvG respectievelijk 1.0 en 25%).

Omzet

Omzet
(in mln)

+7,7%

  • 50,0
  • 45,0
  • 40,0
  • 35,0
  • 30,0
  • 25,0

De netto omzet in is 2023 gestegen met 7,7%. Het netto resultaat (na belastingen en afschrijvingen) kwam over 2023 uit op 3,1 miljoen euro. Dit is lager dan in 2022 en is met name te verklaren vanuit de hogere personeelskosten en de toename van de overige bedrijfskosten. De personeelskosten vertoonden een stijging van 7%, voornamelijk veroorzaakt door hogere salarissen en een toename van het aantal medewerkers. De overige bedrijfskosten stegen met 16% ten opzichte van 2022 en werden voornamelijk veroorzaakt door hogere kosten voor uitzendkrachten, automatisering, opleiding en ontwikkeling en personeelsactiviteiten.

De belangrijkste aan de omzet en het werkaanbod gerelateerde ontwikkelingen zijn:

  • Een vergelijkbaar aantal dagvaardingsprocedures ten opzichte van 2022
  • Toename van de ambtelijke werkzaamheden (+3,7%)
  • Nieuwe opdrachtgevers
  • Nieuwe vormen van dienstverlening waaronder het klantcontactcentrum voor het Tijdelijk Noodfonds Energie
  • Aangepaste prijsafspraken met opdrachtgevers
  • Hoger percentage minnelijk opgeloste vorderingen
  • Verbetering van omzet, werkaanbod en financiële resultaten bij onze deelnemingen

Gerechtelijk

Exploten

+3,7%

  • 135.000
  • 130.000
  • 125.000
  • 120.000
  • 115.000

2021

2022

2023

Procedures kanton­rechter

-12,1%

  • 34.000
  • 32.000
  • 30.000
  • 28.000
  • 26.000

Het aantal exploten is in 2023 met 3,7% toegenomen. Deze (geringe) toename wordt met name veroorzaakt door een groei van het aantal betekeningen van dwangbevelen. Opvallend is de daling van het aantal loonbeslagen (-13%). In totaal hebben we 6.494 loonbeslagen gelegd in 2023. Deze daling houdt verband met de vernieuwde methodiek om de beslagvrije voet te berekenen. Het leggen van loonbeslag is in steeds minder situaties zinvol.

Het aantal woningontruimingen (268) was nagenoeg gelijk aan 2022 (264). Het lijkt erop dat de jarenlange daling van het aantal woningontruimingen nu stagneert. De meeste woningontruimingen die nog worden uitgevoerd hebben te maken met overlast of niet-gebruik van de woning. Ontruimingen die alleen op basis van huurachterstand worden uitgevoerd, komen weinig voor.

De hiervoor genoemde aantallen benadrukken onze aanpak waarbij het minnelijk oplossen van betalingsachterstanden voorop staat, ook in het executietraject. Eén op de zes betekeningen leidt uiteindelijk tot een beslaglegging.

Klantcontact

Klachten

2023 2022 2021

Telefoon­gesprekken

Totaal: 738.618 gesprekken
214.520 Webcare contacten

Het aantal klachten moet in relatie gezien worden met het aantal contactmomenten met klanten, opdrachtgevers en derden. Inclusief het aantal verstuurde e-mails, brieven, whatsapp-berichten, live chats, sms-berichten, verrichtte deurwaardersbezoeken en videogesprekken gaat het naar schatting om tussen de 4 en 5 miljoen contactmomenten per jaar.

We zien klachten als een belangrijk middel om inzicht te krijgen in mogelijke verbeteringen. Binnen Flanderijn bestaat een registratiesysteem voor klachten. Ieder kwartaal worden de klachten geanalyseerd en wordt er een trendrapportage gemaakt. Deze rapportage wordt gestuurd naar alle leidinggevenden met het verzoek om dit met de collega’s te bespreken. Er wordt een rubricering gemaakt van de aard van de klachten waardoor trends eenvoudig zijn vast te stellen. Het indienen van een klacht is erg laagdrempelig. Op de website staat een formulier waarmee klachten kunnen worden ingediend. 125 klachten zijn via deze weg ingediend.

In 2023 zijn er totaal 173 klachten ontvangen. Dit is een toename van 20% ten opzichte van 2022. Na beoordeling zijn er 94 van deze klachten geheel of gedeeltelijk terecht bevonden. Dit is nagenoeg gelijk aan het jaar daarvoor. Het aantal klachten bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders is fors afgenomen (van 24 naar 14). Bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders zijn in 2023 4 klachten gegrond verklaard. In 3 gevallen ging het om het niet tijdig reageren op verzoeken of brieven. Bij het Kifid (klachteninstituut voor financieel dienstverleners) is in 2023 1 klacht ingediend.

Klanttevredenheid

Klanten

7,4 2023
2022: 7,5

Tevredenheid

Flanderijn werkt oplossingsgericht. Wij onderzoeken de wensen en behoeften van gebruikers (opdrachtgevers, klanten, stakeholders en medewerkers) en handelen daarnaar. Dat onderzoek vindt plaats via gesprekken met opdrachtgevers en stakeholders, het meten van de klant- en opdrachtgeverstevredenheid en klachtbehandeling. Wanneer je de ambitie hebt om de meest klantvriendelijke creditmanagementorganisatie van de Benelux te zijn, moet je de tevredenheid van klanten, opdrachtgevers, stakeholders en medewerkers tenslotte ook meten. Onze uitingen richting klanten en opdrachtgevers vinden plaats vanuit de gedachte “Waarmee kunnen we u helpen?”.

Meten tevredenheid
Sinds 2018 meten we voortdurend de tevredenheid onder schuldenaren. Deze metingen richten zich met name op bereikbaarheid, informatieverstrekking en behulpzaamheid van de medewerker. Klanten ontvangen na een contactmoment een korte survey.

Scores klanttevredenheid

In 2023 hebben wij 13.261 ingevulde onderzoeken ontvangen. De gemiddelde Customer Satisfaction Score over 2023 is 70%. Vertaald naar een rapportcijfer is de score over 2023 een 7,4. (2022: 7,5). Ondanks de verminderde telefonische bereikbaarheid door technische problemen is de waardering voor het telefonisch contact en de bereikte oplossing gemiddeld een 8,3.

Deze cijfers geven ons een goed beeld van de algemene tevredenheid. Minstens zo belangrijk zijn de vragen over de vervolgstappen:

Vragen over vervolgstappen

Wanneer afspraken dus niet duidelijk zijn, nemen we in bijna de helft van de situaties contact op met de klant om die duidelijkheid te geven. Maar de resultaten van het tevredenheidsonderzoek zijn zo ook een instrument om de inhoud van onze brieven, e-mails, website en telefoongesprekken te verbeteren.

Evaluatiegesprekken
Relatiebeheer is een belangrijke pijler onder het succes van Flanderijn. Omdat langdurige relaties met opdrachtgevers voor ons erg belangrijk zijn, is er veel oog voor de wensen en behoeften van die opdrachtgevers. Daarbij vragen wij ook om een kritische houding. Relatiebeheer wordt professioneel ingevuld door de ketendirecteuren, de ketenmanagers en teammanagers, alles in samenwerking met de Afdeling Customer Relations.

Afhankelijk van de omvang en de wens van de opdrachtgevers vinden er periodiek evaluatiegesprekken plaats met opdrachtgevers. Het accountteam koppelt de resultaten van die besprekingen terug naar de werkvloer en de leidinggevende met als doel de dienstverlening verder te verbeteren. Afhankelijk van doelstellingen vanuit het partnership wordt er expertise vanuit de organisatie aangetrokken om projectmatig verbeteringen door te voeren.

Medewerkers en organisatie

566 Totaal aantal medewerkers
incl. uitzendkrachten, excl. oproepkrachten en stagiaires
2022: 540

Medewerkers en organisatie

Dit betreft alle medewerkers die in dienst zijn van Flanderijn BV, Flanderijn Utrecht BV, Flanderijn Servicing BV, Flanderijn Invordering en Flanderijn N.V. (België). In totaal gaat het om 421 FTE (40 uur per week). Buiten de eigen medewerkers waren er in 2023 gemiddeld 51 uitzendkrachten in dienst.

Flanderijn is een in Nederland en België opererende creditmanagementorganisatie met 8 kantoren in Nederland en een kantoor in België. Voornamelijk stafwerkzaamheden (HR&D, Finance & Control, ICT, Customer Relations, Marketing & Communicatie, Business Development, Sociale Innovatie en Risk & Compliance) worden centraal (in Rotterdam) uitgevoerd.

Krapte op de arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt laat zich binnen Flanderijn voelen in een hoger verloop van medewerkers dan in voorgaande jaren. Voor onze goed opgeleide medewerkers zijn er veel mogelijkheden om bij andere werkgevers in dienst te treden. Opvallend is dat de meeste vertrekkende medewerkers de overstap maken naar de overheid of hieraan gelieerde instanties. Met name de hogere salarissen maken de overheid een aantrekkelijke werkgever. Hier kunnen wij niet tegen concurreren. Wat we wel kunnen bieden is, naast een marktconform salaris, een uitdagende functie bij een organisatie waar innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Met name jonge medewerkers zoeken zingeving in hun werkzaamheden en wij kunnen die bieden. Zo was er veel belangstelling voor een functie bij het Tijdelijk Noodfonds Energie. Medewerkers vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan een schuldenzorgvrije maatschappij en ook binnen onze corebusiness (incasso- en gerechtsdeurwaardersdiensten) kunnen wij deze invulling bieden. Ondanks de uitdagingen door de krappe arbeidsmarkt is het ons door een uitbreiding van de recruitmentafdeling en meer focus op arbeidsmarktcommunicatie gelukt om een uitbreiding van het personeelsbestand te realiseren. De groei in 2023 is 5%.

Pijlerindeling
De operationele werkzaamheden binnen Flanderijn zijn ingedeeld per pijler. Collega’s van verschillende kantoren kunnen binnen een pijler werkzaam zijn. Een pijler wordt aangestuurd door een ketenmanager, die in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden wordt ondersteund door één of meerdere teammanagers, coördinatoren, data-analisten en Quality Improvement professionals.

Kantoren
Medio 2023 hebben wij onze vestiging in Den Haag gesloten. Deze beslissing is gemaakt naar aanleiding van de aflopende huurovereenkomst. Een vestiging in Den Haag bood onvoldoende toegevoegde waarde, mede door de hiervoor beschreven indeling in pijlers. In 2022 waren veel van de medewerkers uit Den Haag al gehuisvest op ons kantoor in Rotterdam.

Begin 2023 heeft Flanderijn het kantoor van gerechtsdeurwaarder Ramona Batta in Maastricht overgenomen. In juni 2023 is ons bestaande kantoor in Maastricht met het kantoor Batta samengevoegd en verhuisd naar de bestaande locatie van Batta aan de Avenua Ceramique in Maastricht. Op het kantoor zijn 15 medewerkers werkzaam. De dagelijkse aansturing ligt bij gerechtsdeurwaarders Ramona Batta en Olivier Herweijer.

ICT
IT is de zogenaamde backbone onder onze organisatie. Flanderijn werkt met een in eigen beheer ontwikkeld en onderhouden softwarepakket. Hierdoor zijn wij flexibel in het aansluiten van nieuwe opdrachtgevers en aanpassingen voor bestaande opdrachtgevers. De dossierbehandeling vindt plaats in twee systemen (oud en nieuw). In de afgelopen jaren zijn al veel dossiers gemigreerd naar het nieuwe systeem. In 2023 is een belangrijk deel van de overheidsopdrachten (o.a. CJIB en DUO) gemigreerd, is er een nieuw behandelscherm ontwikkeld, is er hard gewerkt aan het nieuwe klantenportaal en zijn de rapportagemogelijkheden fors uitgebreid.

Datagedreven werken
Flanderijn beschikt over veel data. We krijgen immers jaarlijks tussen de 500.000 en 600.000 vorderingen voor het bereiken van een oplossing overgedragen. Hierdoor beschikken we over de actuele gegevens van zo’n 1,5 miljoen consumenten en 400.000 ondernemers en ondernemingen. Die data gebruiken wij om met klanten (schuldenaren) tot passende oplossingen te komen. In 2023 is de volgende stap gezet door de ontwikkeling van de zogenaamde Pay Risk Indicator (PRI)©. In deze PRI combineren we onze data met vrij beschikbare data van externe partijen (zoals het CBS). In samenhang met het historische betaalgedrag geeft de PRI inzage in het betalingsrisico en het meest passende behandeltraject. In 2024 wordt de PRI volledig geïntegreerd in de dossierbehandeling en rapportages richting opdrachtgevers.

Certificeringen
Voor het zichtbaar maken van kwaliteit zijn certificeringen en keurmerken erg belangrijk. Op het gebied van kwaliteit beschikt Flanderijn over een positief toetsingsverslag voor de kwaliteitsnormen in de Gerechtsdeurwaardersverordening en over de ISO-norm 9001:2015. Onze risico’s en beheersingsmaatregelen worden bewaakt door ISAE 3402. Ook in 2023 beschikt Flanderijn over de zogenaamde type II-verklaring.

In het kader van risicobeheersing stelt een aantal financiële opdrachtgevers het FSQS -NL-certificaat verplicht. Flanderijn beschikt sinds 2018 over dit certificaat.

Op het gebied van duurzaamheid beschikken we over een certificering voor GSES. Ook beschikken we over certificeringen voor EcoVadis en Fira. Voor ICT-informatiebeveiliging beschikken we over ISO 27001.

Sinds november 2020 is Flanderijn volledig gecertificeerd voor SRCM (Social Responsible Credit Management). Met het certificaat tonen gerechtsdeurwaarders aan dat zij maatschappelijk betrokken incasseren. De norm ziet toe op werkgeverschap, partnerschap, nabuurschap, milieu, communicatie, creditmanagement, vakmanschap en leiderschap. In 2023 is er een tussentijdse beoordeling geweest voor SRCM.

Externe ontwikkelingen

Toeslagenaffaire
Een politiek en maatschappelijk zeer beladen onderwerp was ook in 2023 nog de kinderopvangtoeslagaffaire (KOTA). Deze affaire heeft ook een grote uitwerking op de werkzaamheden in onze organisatie. Door het kabinet is besloten dat alle private schulden die bij gedupeerden zijn ontstaan in de periode 1-1-2005 tot 1-7-2021 door de Belastingdienst betaald of overgenomen zullen worden. Voor alle erkende gedupeerden is vanaf 1 februari 2021 een moratorium van toepassing.

De KBvG werkt nauw samen met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). Er zijn koppelingen gebouwd waarmee enerzijds inzicht verkregen werd in wie de gedupeerden zijn en anderzijds private schulden aan de Belastingdienst gemeld kunnen worden. Binnen Flanderijn is er een team geformeerd om hier uitvoering aan te geven. In 2023 was er een afloop zichtbaar van het aantal aanvragen. Op verzoek van de KBvG en UHT zijn in 2023 huisbezoeken door deurwaarders van Flanderijn uitgevoerd om gedupeerden, die hun schuldenlijsten nog niet hadden ingediend, alsnog tot actie te bewegen.

Wet Kwaliteit Incassodienstverlening
Dit wetsvoorstel heeft als doel de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening door incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en incassoadvocaten te verbeteren. Aanleiding voor het voorstel zijn de problemen in de incassopraktijk, zoals onterechte vorderingen, hoge incassokosten en onheuse en agressieve bejegening van mensen met schulden. Het wetsvoorstel:

  • - Verplicht incassobureaus om zich in te schrijven in een speciaal register
  • - Maakt het mogelijk om bij lagere regelgeving kwaliteitseisen te stellen aan de buitengerechtelijke incassodienstverlening
  • - Stelt een systeem van toezicht en handhaving in
  • - Bevat maatregelen tegen de negatieve aspecten van de verkoop van vorderingen en maatregelen tegen het verdienmodel bij de cumulatie van termijnvorderingen.

Het wetsvoorstel is in 2022 aangenomen door de Tweede Kamer en is in 2023 bekrachtigd door de Eerste Kamer. De wet is op 1 april 2024 in werking getreden.

Deze wet heeft redelijk veel gevolgen voor de gerechtsdeurwaarderskantoren, dus ook voor Flanderijn. Weliswaar hoeven wij ons niet te registreren, maar voor al onze buitengerechtelijke werkzaamheden (incasso) moeten wij aan de bepalingen van de wet en de bijbehorende regelgeving voldoen. Dit betekent dat we de klant uitgebreid moeten informeren over het ontstaan van de vordering en de berekening van de rente en de kosten. Ook stelt de wet eisen aan de opleiding en vakbekwaamheid van incassomedewerkers en beperkt de tijden waarop met de schuldenaar contact op kan worden genomen. In oktober 2024 wordt ook een nieuwe regelgeving voor de berekening van buitengerechtelijke kosten van toepassing.

Gerechtsdeurwaardersverordening
Sinds de inwerkingtreding van de Gerechtsdeurwaarderswet in 2001 hebben gerechtsdeurwaarders te maken met een breed stelsel aan afzonderlijke verordeningen, richtlijnen en bestuursregels. Eén daarvan is de Verordening op de kwaliteit van de gerechtsdeurwaarders. Besloten is om dit hele stelsel onder te brengen onder één verordening: de Gerechtsdeurwaardersverordening. Hierbij is de regelgeving direct geactualiseerd. In 2022 is de Ledenraad van de KBvG akkoord gegaan met de verordening en is deze naar de minister van Rechtsbescherming gestuurd voor goedkeuring. In de kwaliteitsregels zijn enkele belangrijke wijzigingen, zoals een driejaarlijkse goedkeuringsperiode en een zelfevaluatie. De verordening is op 1 februari 2023 in werking getreden.

CSRD-richtlijn
In 2023 kwam er meer duidelijkheid over de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)- richtlijn. Vanaf het boekjaar 2025 moet Flanderijn ook rapporteren over doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Deze richtlijn heeft ook gevolgen voor het Kwaliteitsmanagementsysteem van Flanderijn. Intern zal er ook op doelstellingen geauditeerd moeten worden. In 2023 is een zogenaamde GAP-analyse uitgevoerd. In 2024 worden de bepalingen van de CSRD volledig geïmplementeerd.

Economische ontwikkelingen
Eind februari 2022 brak de oorlog in Oekraïne uit. Een oorlog die eind 2023 nog steeds in volle gang is. Naast alle menselijke drama’s heeft de oorlog ook grote economische gevolgen. Door alle boycotmaatregelen zijn de energie- en grondstofprijzen enorm gestegen met in een groot aantal landen, waaronder Nederland, hoge prijsstijgingen en inflatie tot gevolg. In Nederland kwam de inflatie over 2023 op ongeveer 12% uit.

Door de liberalisering van de energiemarkt zijn er veel huishoudens en bedrijven met flexibele energiecontracten. Zij kregen te maken met hoge energienota’s, zowel in de eindafrekeningen als in de termijnbedragen. De koopkracht van veel Nederlanders kwam enorm onder druk te staan wat uiteindelijk weer tot allerlei reparatiemaatregelen leidde, zoals forse salarisverhogingen, verhoging minimumlonen, verhoging uitkeringen, energietoeslagen en de invoering van het energieplafond. Eind 2022 zijn wij vanuit onze samenwerking in SchuldenLabNL gevraagd om het klantcontactcentrum voor het Tijdelijk Noodfonds Energie te bemensen. Huishoudens die hun energierekening niet kunnen betalen kunnen onder een aantal voorwaarden een beroep doen op een tegemoetkoming vanuit dit fonds. Deze werkzaamheden zijn in 2023 succesvol uitgevoerd. In totaal hebben vanuit het Noodfonds Energie ruim 50.000 huishoudens een tegemoetkoming ontvangen. De succesvolle samenwerking heeft eind 2023 geleid tot een nieuwe samenwerking voor Noodfonds 2.0. Deze werkzaamheden zijn begin 2024 gestart.

Verkiezingen Tweede Kamer
Door de tussentijdse val van het kabinet Rutte IV zijn er in 2023 verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden. Voorafgaand aan deze verkiezingen is geanalyseerd wat de standpunten van de politieke partijen zijn op het gebied van armoede en schulden. Behoudens de PVV hebben alle partijen hier uitgebreide standpunten over die zich grotendeels richten op het vergroten van de bestaanszekerheid, het voorkomen en oplossen van problematische schulden, het voorkomen van invorderingskosten, het inperken van de preferente positie van de Belastingdienst en het ontwikkelen van een Rijksincassovisie. In het onlangs gepubliceerde hoofdlijnenakkoord is er veel aandacht voor bestaanszekerheid. Op het gebied van ons werkgebied zijn de belangrijkste speerpunten: verbetering van schuldhulp en aanpak bij de bron, digitalisering van de rechtspraak, meer wijkrechtspraak en lagere incassokosten voor overheidsvorderingen.

Maatschappelijke betrokkenheid

Samenwerking ketenpartners

Flanderijn vindt de samenwerking met ketenpartners erg belangrijk. De werkzaamheden van Flanderijn schuiven steeds meer richting een integrale aanpak van betalingsproblemen waarbij het voorkomen en oplossen van schulden voorop staat.

Hierom werken we samen met partijen als SchuldenLabNL, de Nederlandse Schuldhulproute, de buurtteams van de gemeente Amsterdam, Grip op Geldzaken van de gemeente Rotterdam, het Nibud, het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag, de Hogeschool Utrecht, Over Rood, Ondernemersklankbord, stichting ONSbank en de Voorzieningenwijzer. Hier komen ook weer nieuwe samenwerking uit voort, zoals onze werkzaamheden voor het Tijdelijk Noodfonds Energie. De uitvoering van die werkzaamheden waren erg succesvol en op verzoek van de stichting Tijdelijk Noodfonds Energie ondersteunen wij het fonds ook in 2024.

Een ander voorbeeld is onze betrokkenheid bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (een initiatief van SchuldenLabNL). Deelnemers aan deze coalitie zijn de overheid, grote Nederlandse bedrijven, organisaties als de Nationale Politie en adviesorganisaties. Veel van onze grootste opdrachtgevers zijn ook deelnemer van de coalitie. Binnen de coalitie delen wij onze kennis als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie maar ook als werkgever van meer dan 650 medewerkers.

Hoe de samenwerking in de praktijk vorm krijgt blijkt uit onderstaande case, opgetekend door één van onze gerechtsdeurwaarders:

Onlangs moest ik een jonge, hoogopgeleide vrouw ontruimen. Mevrouw was thuis en heb ik, samen met de hulpofficier van de politie, haar eerst rustig te woord gestaan met de deur dicht en de ontruimploeg op de achtergrond. Het is een heftige en soms traumatische gebeurtenis als je ontruimd wordt, dus ik ga altijd eerst in rust het gesprek met de klant aan en probeer te achterhalen wat de oorzaak van de huurachterstand is en of ze wellicht het bedrag toch nog kan betalen. De dame in kwestie had de afgelopen jaren veel persoonlijke problemen gehad. Mede hierdoor was ze volledig opgegaan in haar baan, niet nadenken, niet verwerken, te duur wonen en ga zo maar door. Ze gaf mij aan dat ze post niet openmaakte, soms zelfs weggooide, niet reageerde op berichten van de HR-afdeling over een loonbeslag. De zogenaamde kop in het zand methode. Deze vrouw had dringend hulp nodig, maar had geen sociaal vangnet. De hulpofficier van de politie zocht contact met de gemeente en ze kon voor maatschappelijke screening langskomen. Ik had mijn twijfels bij deze instantie voor deze hoogopgeleide jonge vrouw en belde mijn contact bij het buurtteam. Hij zag direct de urgentie van de hulpvraag en mevrouw kon direct langskomen. Ze is daar zo goed geholpen en er wordt hulpverlening op multidisciplinair gebied opgestart. Na haar gesprek met de regiehouder van de gemeente Amsterdam nog contact met mevrouw gehad en zij was heel erg dankbaar dat ik aan de deur ben geweest, dat ze de ontruiming blijkbaar nodig had om haar in actie te laten komen en dat ze heel erg blij is dat ze eindelijk passende hulp krijgt.

Samenwerking ONSbank
Als incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie heeft Flanderijn dagelijks te maken met mensen die tegen hun wil in in de schulden zijn geraakt. Belangrijke oorzaken daarvan zijn levensgebeurtenissen als echtscheiding of baanverlies maar ook recente gebeurtenissen als de toeslagenaffaire en de financiële gevolgen van de coronacrisis. Met wat extra aandacht hadden sommige vervelende situaties voorkomen kunnen worden. Vaak krijgen mensen die moeite hebben met betalen pas aandacht als de problemen hen boven het hoofd groeien. Wij zijn ervan overtuigd dat zelfredzaamheid enorm belangrijk is voor de sociaal-maatschappelijke positie van mensen.

Daarom is in 2015 de Flanderijn Foundation opgericht. Met deze stichting richten we ons op één hoger doel: het vergroten van de maatschappelijke zelfredzaamheid en weerbaarheid van jongvolwassenen.

Sinds 2023 is Flanderijn partner van de stichting ONSbank, Zij bieden een trainingsprogramma aan voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar. Enerzijds is het programma gericht op het jezelf beter leren kennen, anderzijds op het creëren van schuldrust en het oplossen van bestaande schulden. De samenwerking richt zich op het ter beschikking stellen van schuldrustcoaches door Flanderijn, het overdragen van kennis en het actief wijzen van jongeren met betalingsachterstanden op het programma van ONSbank.

Casemanagers
Flanderijn werkt oplossingsgericht. Wij onderzoeken de wensen en behoeften van gebruikers (opdrachtgevers, klanten en stakeholders) en handelen daarnaar. Dat onderzoek vindt plaats via gesprekken met opdrachtgevers en stakeholders, klantevaluaties, en door het meten van de tevredenheid van klanten en opdrachtgevers. Ook besteden we binnen onze organisatie veel aandacht aan de analyse van klachten en het ontwikkelen van verbeterpunten. Flanderijn heeft zich als doel gesteld de meest klantvriendelijke creditmanagementorganisatie van de Benelux te zijn.

Binnen Flanderijn zijn enkele tientallen casemanagers aangesteld. Zij richten zich niet op het incasseren van een vordering maar op het vinden van betalingsoplossingen met de klant. Daarbij betrekken zij alle vorderingen die bij Flanderijn in behandeling zijn op de klant maar proberen zij ook oplossingen te vinden voor vorderingen die niet bij ons lopen. Jaarlijks worden enkele honderden klanten door de casemanagers begeleid.

Quote van een klant na een interventie door een casemanager:


"Ik vind het fantastisch dat ik mijn situatie kon uitleggen en heb mij gehoord en begrepen gevoeld. Ben blij met de medewerkers die ik tot nu toe heb gesproken en de informatie die ik nodig heb zijn mij duidelijk. Hoop op een spoedige uitkomst. Van harte bedankt!"

Missie en visie

Missie van Flanderijn
Afspraak is afspraak. Leveranciers leveren producten en diensten onder de voorwaarde dat daar ook een prestatie (betaling) tegenover staat. Als organisatie zorgen wij ervoor dat verplichtingen worden nagekomen en de risico’s van niet-betalende klanten geminimaliseerd worden. Daarbij verliezen we de menselijke maat niet uit het oog. Wij zorgen voor het nakomen van afspraken zonder dat er problematische schulden ontstaan, zowel voor consumenten als bedrijven. Wanneer een klant die wel heeft, dan helpen wij mee met het oplossen daarvan. Gerechtelijke procedures worden zoveel als mogelijk voorkomen.

Visie van Flanderijn
In onze aanpak werken we oplossingsgericht waarbij waarden als integer handelen, betrokkenheid en persoonlijk contact met opdrachtgevers, klanten en derden voorop staan. Die aanpak is de kern van ons bedrijf en geeft ons meerwaarde. We streven niet naar een schuldenvrije maatschappij, wel naar een maatschappij zonder probleemschulden of ernstige geldzorgen. Dit kunnen we niet alleen en werken dan ook samen met opdrachtgevers, (schuld)hulpverleners, overheden en maatschappelijke organisaties.