Zoals het gezegde gaat is voorkomen beter dan genezen.
Sinds de uitbraak van de COVID-19 vragen steeds meer mensen zich af of ze zich hierop hadden kunnen voorbereiden. Of sterker nog, welke voortekenen zijn er dat de crisis daadwerkelijk gaat beginnen want vooralsnog betaalt het overgrote deel van Nederland nog steeds erg goed. Het is dus van belang dat u voorzichter wordt op het moment dat de risico’s op cashflowgevaar begint toe te nemen. Uiteindelijk heeft het 5 jaar geduurd alvorens de financiele crisis van 2008 een enorme impact maakte achter de voordeur van “Henk en Ingrid”. Wat zagen we, wat we nu meten?
- Het werkloosheidscijfer liep fors toe.
- Het aantal aanvragen bij de voedselbanken liep forst toe.
We zien nu ook een aantal andere ontwikkelingen ontstaan, waardoor we verwachten dat dit voortekenen zijn van een aanstaande crisis:
- Met name ZZP-ers boven de 50 jaar lijken in Q3 en Q4 minder goed te zijn gaan betalen.
- Het aantal faillissementsaanvragen neemt toe, hoewel deze nog niet massaal uitgevoerd worden.
- Het afnemende consumptiegedrag heeft geleid tot een enorme financiële krimp.
Tips om uzelf beter te beschermen tegen de crisis
Zoals gezegd is voorkomen beter dan genezen. Wat kan u daarom als ondernemer doen om uzelf hier beter tegen te beschermen? Hieronder geven we enkele tips:
- Houd uw cashflowpositie optimaal. Dit kan bijvoorbeeld door niet teveel op voorraad te houden en te zorgen voor een snellere doorlooptijd tussen inkoop en facturatie.
- Zorg voor sneller betalende klanten door tijdig te factureren. Blijft een betaling uit? Stuur dan een herinnering naar uw klant. Vermijd termen zoals ‘eerste’ en ‘tweede’ herinnering. Hiermee wekt u de indruk dat een klant meerdere kansen heeft.
- Betalen trouwe klanten opeens stelselmatig later, bepaal op voorhand wat acceptabel is binnen uw eigen cashflow en niet. Neem zelf pro-actief contact op na overschrijding van de betaaltermijn op de factuur, niet na de 3e herinnering!
- Segmenteer klantprofielen en pas hier kredietafspraken op aan.
Wist u dat bij dergelijk gestroomlijnde processen uiteindelijk nog geen 2% van de vorderingen door hoeft te stromen naar een incassoproces? Lijkt u dit ook wat, maar heeft u de personele bezetting, de software of de ICT capaciteit niet om dit zelf te verrichten? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden, Flanderijn Servicing neemt debiteurenprocessen over van MKB en Grootbedrijven.