U kent het wel, een flinke groep van uw klanten betaalt hun maandelijkse verplichting (huur, zorg, sportschoolabonnement, etc.) keer op keer te laat. Deze groep wordt ook wel ‘slepers’ genoemd, mensen die eigenlijk continu één maand achter lopen.

Slepende klanten in het debiteurenproces moet u beetpakken!
U wilt dat uw klanten zich aan de afspraken houden en vooraf hun maandelijkse betaling aan u doen. Mocht dit niet mogelijk zijn of er andere afspraken gelden, dan wilt u dat uw klanten zich daar aan houden. Sommige slepers rekken deze termijnen op eigen houtje op. En dan kan u natuurlijk denken: ze betalen toch, wat is het probleem?

Uiteindelijk ontvangt u wel een betaling maar structureel te laat. Bijvoorbeeld altijd na een aanmaning, de tweede herinnering, een sms-bericht of een betaallink met iDEAL die u uitstuurt. Sommige bedrijven bellen zelfs met klanten die te laat betalen, elke maand opnieuw. Dit zijn handelingen die de processen binnen uw bedrijf verstoren, maar om hier wat tegen te doen moet u wel begrijpen waarom dit gebeurt.

Waarom gebeurt dit?
Wij weten uit ervaring dat ‘altijd te laat betalen’ gebeurt omdat het proces daarvoor ruimte geeft. Het is vaak niet omdat uw klanten niet op tijd kunnen betalen, maar omdat het er in de loop van de tijd is ingeslopen. In eerste instantie lijkt er weinig aan de hand, maar pas op! ‘Te laat’-betalers, of slepers, vormen wel de risicogroep van klanten die eenvoudig overgaan naar de groep van klanten die alleen nog betalen onder flinke druk of helemaal niet meer betalen.

Dit moet u zien te voorkomen. Het verstoort de klantrelatie en zorgt voor extra werk en de daar bij behorende kosten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan loonkosten of portokosten. Deze kosten lopen snel uit de hand, zeker als dit maandelijks moet gebeuren. Deze kosten moet u uiteindelijk doorberekenen in de prijs van uw product. Misschien bent u daarom nét niet meer de goedkoopste aanbieder in de zoekcirckel van een prospect.

Het kan nogal wat gevolgen hebben dus, zowel in kosten als de concurentiepositie van uw product op lange termijn.

Tijd om dit te voorkomen!
Wij helpen onze klanten om slepers weer in de pas te laten lopen. We doen dit in één of twee gerichte acties. We segmenteren deze groep en pakken de telefoon. In het gesprek dat we voeren leggen we de situatie en de consequenties uit. Daarnaast bespreken we de oplossing. Hieronder ziet u een aantal voorbeelden:

  • Een regeling van bijvoorbeeld 6 maanden.
  • De achterstallige termijn in één keer laten voldoen met (een deel) van het vakantiegeld.
  • Een verrekening aan het einde van het jaar met bijvoorbeeld een eindejaarsuitkering.
  • Op tijd betalen geeft korting, zorgt voor een attentie etc.
  • Stimuleren naar automatische incasso kan een éénmalige korting geven.
  • Flexibele data aanbieden waarop automatische incasso kan worden ingegeven. 

Omdat we dit op projectbasis uitvoeren met onze medewerkers en systemen, is dit eenvoudig in te passen in de bestaande processen. Tenslotte doen wij het werk voor u, en ziet u direct resultaat in uw DSO.

Wist u dat bij dergelijk gestroomlijnde processen uiteindelijk nog geen 2% van de vorderingen door hoeft te stromen naar een incassoproces? Lijkt u dit ook wat, maar heeft u de personele bezetting, de software of de ICT capaciteit niet om dit zelf te verrichten? Laat u vrijblijvend informeren over de mogelijkheden, Flanderijn Servicing neemt debiteurenprocessen over van MKB en Grootbedrijven.

Meer weten over het outsourcen van uw debiteurenbeheer? Bekijk het hier.

Meer over debiteurenbeheer