1. Oorzaak in kaart brengen
2. Persoonlijke aanpak
Als inzichtelijk is wat de reden van de huurachterstand maakt u een individueel plan per huurder dat past bij de situatie en financiële mogelijkheden. Gaat het om een eenmalige huurachterstand of om situatie die al paar maanden duurt? Dan kan een betalingsregeling de juiste oplossing zijn. Het komt echter ook regelmatig voor dat huurders structureel te laat betalen, de zogenoemde 'slepers'. Dit is mogelijk een kostenpost vanwege extra administratieve handelingen. Met een slepersactie kunt u ervoor zorgen dat de huurder één maand huur inhaalt, zodat hij voortaan wél op tijd betaalt.
3. Uit handen geven
Lukt het niet om samen met de huurder tot een oplossing te komen? Dan kunt u uw vordering uit handen geven aan een incassopartner. In veel gevallen heeft het al effect als een huurder een betalingsherinnering ontvangt van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Zo niet, dan kan de incassopartij actie ondernemen om waar mogelijk tot een minnelijke oplossing te komen. Door de zaak op tijd uit handen te geven, voorkomt u in veel gevallen voor zowel de huurder als voor uw organisatie hoge kosten. Bovendien kan door vroegtijdig in te grijpen eerder een goede oplossing worden gevonden.
4. Doorverwijzen
Er zijn natuurlijk ook huurders die zodanig in de problemen zijn gekomen, dat ook een regeling niet meer mogelijk is. Vaak gaat hier een life-event aan vooraf, zoals ziekte, baanverlies of echtscheiding. Door daling van het inkomen kan iemand zijn vaste lasten ineens niet meer betalen. Een oplossing ligt dan niet zomaar voorhanden. In dit geval helpt u de huurder zo goed mogelijk door deze door te verwijzen naar een hulpverlenende instantie, zoals welzijnsorganisaties of schuldhulpverlening. Een schuldhulpmaatje of een buddy helpt de huurder om zo snel mogelijk tot een structurele oplossing te komen en verdere problemen te voorkomen. Hiervoor kunnen ook instrumenten worden ingezet als Geldfit.nl of 0800-8115 (schuldenlijn). Het is belangrijk dat uw incassobureau of gerechtsdeurwaarder beschikt over een breed maatschappelijk netwerk en net als bij Flanderijn het thema samenwerking centraal staat. Alleen zo kan sneller een goede betaaloplossing worden gevonden.
Wilt u tips over hoe u samen tot goede KPI’s komt? Download ons whitepaper ‘Van huurachterstand naar duurzame oplossing’.