MAANDELIJKS KRIJGEN ONGEVEER 7.000 HUISHOUDENS TE MAKEN MET PROBLEMATISCHE SCHULDEN.

Op 1 oktober 2020 telde Nederland 614 duizend huishoudens die te maken hebben met geregistreerde problematische schulden (cijfers CBS). Ondanks dat tijdens de coronacrisis het aantal huishoudens met problematische schulden niet is gestegen, blijft dit een zorgelijke situatie. Vaak betreft het betalingsachterstanden die te maken hebben met het vaste lastenpakket van zo'n huishouden. De huur is dan vaak de laatste maandelijkse verplichting die niet meer betaald wordt.

4 redenen waarom goede bedoelingen soms een averechts effect hebben:

  1. Er wordt soms te veel of te lang betalingsuitstel gegeven. Hierdoor wordt het steeds lastiger om, zodra de vordering alsnog uit handen is gegeven, een duurzame oplossing te bereiken.
  2. De vordering wordt uit handen gegeven zonder dat de schuldeiser zich verdiept in de andere opdrachten die de incassopartner behandelt. Hoe meer zicht de incassopartner heeft in de financiële situatie van de klant, bijvoorbeeld omdat die incassopartner voor meer schuldeisers in het vaste lasten pakket werkt, hoe groter de kans op een maatwerkoplossing waarin alle schuldeisers worden meegenomen.
  3. Schuldeisers zijn onterecht terughoudend in het uit handen geven van een betalingsachterstand omdat zij denken dat het automatisch zal leiden tot  een problematische schuldsituatie voor de klant.
  4. De rekening voor het incasseren van achterstanden wordt bijna in alle gevallen bij de niet-betalende klant neergelegd. Het vergoeden van alternatieve oplossingen zoals warme overdracht richting schuldhulpverlening of het bewaken van langlopende betalingsregelingen is niet vanzelfsprekend.

Een huurder die al een aantal maanden geen huur betaalt, zit financieel dus meestal verder in de problemen. Dat maakt het een extra uitdaging voor woningcorporaties. Uiteraard ligt de focus bij huurachterstanden al tijden op minnelijke oplossingen en op het voorkomen van gerechtelijke procedures en huisuitzettingen. Enerzijds vanuit het besef dat dergelijke maatregelen alleen maar tot meer problemen en financiële schade leiden, anderzijds omdat er op 26 maart 2020 politieke afspraken zijn gemaakt om huisuitzettingen in verband met de aanhoudende coronacrisis te voorkomen. En zijn deze afspraken op 25 maart 2021 hernieuwd (lees ook dit bericht van de Rijksoverheid).

Oplossing
Vaak zien we dus dat een schuld niet alleen komt, het is een domino-effect. De energierekening blijft een keer liggen, daarna wordt de zorgverzekeraar niet betaald en ook de huur komt dan een keer aan de beurt. Als er geen professionele hulp wordt geboden, is het voor veel mensen vaak moeilijk om uit de problemen te komen en te blijven. Maar zoals bij veel problemen wordt er ook over geldproblemen niet makkelijk gesproken. Het signaleren van de geldproblemen blijft dus lastig en ook het verplicht melden van betalingsachterstanden bij de gemeente leidt lang niet in alle gevallen tot actie vanuit de huurder. Hier kan de deurwaarder uitkomst bieden. Aangezien Flanderijn werkt voor veel opdrachtgevers in het zogenaamde vaste lasten pakket, hebben wij inzicht in de schuldensituatie van veel Nederlandse huishoudens. Daarnaast werken we nauw samen met ketenpartners op het gebied van hulpverlening zoals de Nederlandse Schuldhulproute en SchuldenLabNL. Heeft uw eigen debiteurenbeheertraject niet het gewenste resultaat opgeleverd en overweegt u om achterstanden aan een creditmanagementorganisatie over te dragen? Bekijk dan onze pagina over de oplossing om betalingsachterstanden over te dragen en problematische schulden te voorkomen. Wij helpen klanten betalen.

Een op maat gesneden aanpak, dat is wat Flanderijn garandeert.

OVER WONINGCORPORATIES