Nederlanders komen moeilijker rond door stijgende prijzen.

In de media is veel aandacht voor de invloed van de gestegen energieprijzen en de hoge inflatie op de bestedingsruimte van Nederlanders. En dat is volkomen terecht omdat bekend is dat veel Nederlanders weinig financiële mogelijkheden hebben om tegenvallers op te vangen. En u mag de snel stijgende prijzen zeker wel bestempelen als één van de tegenvallers.

74% geeft aan moeilijker rond te komen

In de week van 14 tot 21 april hebben wij een kort onderzoek gehouden onder de bezoekers op Flanderijn.nl. Het onderzoek is door 1321 bezoekers ingevuld. 74% van de respondenten gaf aan moeilijker rond te komen door de stijgende prijzen en 52% kan door de stijgende prijzen rekeningen niet meer betalen. Driekwart van de bezoekers ziet in zijn of haar directe omgeving meer mensen die moeite hebben met het betalen van rekeningen.

We hebben ook gevraagd hoe men denkt iets aan die situatie te kunnen doen. Hierbij waren meerdere antwoorden mogelijk. 23% gaf aan energie te besparen, 29% probeert meer inkomen te genereren door extra te werken, 9% verwacht hulp vanuit de overheid, 7% leent geld van familie en vrienden en 50% geeft aan het niet te weten.

Het is opvallend dat de cijfers uit het onderzoek zich nog niet vertalen in een toename van het aantal betalingsachterstanden. Dit blijkt uit onze eigen cijfers maar dit krijgen we ook bevestigd van veel van onze opdrachtgevers, waaronder zorgverzekeraars, banken, energieleveranciers, waterbedrijven en woningcorporaties. Blijkbaar hebben veel consumenten nog ruimte om aan hun financiële verplichtingen te voldoen (dit zagen we ook tijdens de coronacrisis). Daarnaast is er veel aandacht voor het voorkomen van (problematische) schulden. Mensen met betalingsproblemen worden opgeroepen om snel aan de bel te trekken en een oplossing te zoeken. Dit doen wij niet alleen binnen Flanderijn maar gebeurt ook bij schuldeisers.

De resultaten van ons korte onderzoek bevestigen wel dat mensen zich grote zorgen maken. Dit horen wij ook dagelijks in de vele gesprekken die wij voeren met onze klanten, zowel telefonisch als aan de deur. Het gegeven dat de helft van de respondenten aangeeft niet te weten hoe zij hun financiële situatie moeten oplossen, betekent voor Flanderijn dat wij nog meer inzetten op persoonlijk contact met onze klanten. Het belangrijkste doel hiervan?  Het vinden van een voor alle partijen passende oplossing.