Het verhaal van ouders staat centraal
Professionele en toegankelijke kinderopvang leidt tot een betere samenleving voor jong en oud. Dat is de missie van Partou, de grootste kinderopvangorganisatie van Nederland. Zij kiezen bewust voor persoonlijk en vertrouwd contact en proberen altijd op de hoogte te zijn van de thuissituatie, zodat zij hier actief op kunnen inspelen. Een inspirerende ontmoeting met Maike van Partou.
Partou staat midden in de samenleving en biedt kwalitatief hoogwaardige kinderopvang overal en voor iedereen. Als aanbieder van kinderopvang vervullen zij een belangrijke maatschappelijke opdracht. Zij staan aan de wieg van tienduizenden kinderen en dragen bij aan een sociale, zelfbewuste en inclusieve nieuwe generatie.
De realiteit is dat we soms te maken met betalingsachterstanden. We doen er alles aan om ook in dergelijke gevallen de kinderopvang niet te beëindigen. We zien bijvoorbeeld dat ouders de kinderopvangtoeslag te laat aanvragen, waardoor ze niet op tijd kunnen betalen. In dat geval spreken we vaak af een voor de ouders haalbare betalingsregeling af.
Generaties verder brengen
Partou staat midden in de samenleving
Partou staat al sinds 1984 voor professionele, veilige én inclusieve kinderopvang, die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Partou is de grootste kinderopvangorganisatie van Nederland. De door ouders en medewerkers hooggewaardeerde landelijke kinderopvangorganisatie heeft ongeveer 700 vestigingen en circa 9.200 betrokken medewerkers in Nederland. Samen dragen zij de zorg voor zo'n 67.000 kinderen.
Professionele en toegankelijke kinderopvang leidt tot een betere samenleving voor jong en oud. Met sociale en zelfbewuste kinderen en ouders die bijdragen aan de maatschappij. Samen wil Partou generaties verder brengen, groep voor groep, kind voor kind. Partou is overtuigd van het belang van een zo goed mogelijke ontwikkeling van ieder kind.
Professionele en toegankelijke kinderopvang draagt hier in belangrijke mate aan bij. En als de kinderen in goede handen zijn, hebben ouders de ruimte om in wat voor vorm dan ook bij te dragen aan de maatschappij, als vrijwilliger, student, werkende enzovoort.
Zoveel mogelijk minnelijk oplossen
Ouders hebben minder te besteden. De gasprijzen rijzen de pan uit en natuurlijk hebben we allemaal te maken met de inflatie, vertelt Maike. Ouders die zelf aan de bel trekken omdat zij de kinderopvang niet kunnen betalen krijgen een betalingsregeling. We hebben liever dat ouders wat later betalen, dan dat hun kinderen niet meer naar de opvang kunnen. Ouders die zelf geen contact opnemen, benaderen we op verschillende manieren om ze op die manier tot betaling over te laten gaan, aldus Maike.
Klanten krijgen herinneringen via e-mail met bijbehorend iDEAL-linkje en daarnaast ontvangen ze Tikkies per SMS. Dit zorgt voor betaalgemak voor een ouder, vervolgt Maike. Daarnaast bellen wij ouders ook op, zodat zij hun verhaal kunnen vertellen. Vaak zien we ook als dat als iemand zijn hart kan luchten, hij of zij meer bereid is om samen tot een oplossing te komen.
Als klanten niet op ons reageren, dan springt de locatiemanager bij. We doen er alles aan om de kinderopvang niet te beëindigen, dat is namelijk nooit het doel. We zijn heel coulant in het maken van betaalafspraken, als de ouders maar reageren op onze pogingen om in contact te komen. Wanneer ouders niet reageren loopt het aanmaanproces helaas door, met alle vervelende gevolgen van dien.
Tone of voice afstemmen op de klant
In de afgelopen jaren hebben we richting de ouders in onze communicatie een verbeterslag gemaakt. Zo waren voorheen onze brieven heel formeel. Door de boodschap en toon te veranderen, is de drempel voor ouders om contact met ons op te nemen, lager geworden. Wij willen niet met het vingertje wijzen dat ouders niet betalen, maar juist helpen, vertelt Maike.
Het gaat uiteindelijk om kinderen en om geld, die combinatie is gevoelig. Daarom is het zo belangrijk om die veiligheid te creëren voor ouders om bij ons aan de bel te trekken. Via onze website kunnen ouders eenvoudig en zonder opgaaf van reden een betalingsregeling aanvragen. In al onze aanmaningsbrieven en zelfs al bij de factuur, sturen wij ook altijd een linkje mee naar deze pagina. Op deze manier leggen we de bal bij de klanten en maken we het hen iets makkelijker om gespreid te kunnen betalen.
Wij willen graag dat kinderen gebruik kunnen blijven maken van onze opvang. Bij betalingsachterstanden kiest Partou dan ook voor een gezamenlijke oplossing waarbij het belangrijk is dat we het verhaal achter de betalingsachterstand kennen. Pas als wij alles hebben geprobeerd, schakelen we de hulp van Flanderijn in.
Flanderijn is een incasso en gerechtsdeurwaarder waar het maatschappelijk verantwoord incasseren voorop staat. Een visie die uitstekend aansluit bij de visie en cultuur binnen de kinderopvang branche. 'Een incassobureau dat dezelfde normen en waarden heeft als Partou. Flanderijn is een verlengstuk van onze incassoprocedure', vertelt Maike.
Met haar persoonlijke aanpak die grotere schulden en onnodige kosten voor de schuldenaren voorkomt kiest Flanderijn voor een onderscheidende benadering. Een bijkomend voordeel is dat Flanderijn voor meerdere kinderdagverblijven incassoservices verleent. Zij kennen de branche, beschikken over de data en hebben oog voor de specifieke problemen waar ouders van nu mee te maken hebben. En dat is ook voor Partou een voordeel.
Inspirerende verhalen
Over onze campagne ‘Tot hier. En nu verder.’ hebben we naast het verhaal van Partou nog veel meer mooie, inspirerende verhalen te vertellen. Op deze speciale campagnepagina hebben wij er een nog aantal voor u verzameld, welke wij graag met u delen.
Meer inspirerende verhalen