Direct naar de content Direct naar de footer

Wij ondervinden momenteel een iDEAL-storing. U kunt uw betaling ook overmaken naar rekeningnummer NL74INGB0693560134 met vermelding van uw dossiernummer als betalingskenmerk.

Wonen zonder zorgen

Ook bij woningcorporatie Woonbron ligt de focus op het sociaal incasseren en het voorkomen van ontruimingen. Wij spraken Richard van Woonbron uit Rotterdam. Een inspirerende ontmoeting waarin hij zijn visie deelt en een  inkijkje geeft in de woningcorporatiebranche.

Lees alles over de visie van Woonbron op het gebied van huisontruimingen en het terugbrengen van hurachterstanden.

Woningcorporatie Woonbron zorgt voor een  goede en betaalbaar woning voor huishoudens met een smalle beurs. Kwetsbare mensen kunnen op Woonbron rekenen. 

Richard van Woonbron wil huisontruimingen stoppen

Bij Woonbron is het  aantal huishuitzettingen wegens huurachterstanden  het laatste decennium sterk afgenomen. Binnen vier jaar wil Woonbron naar nul huisontruimingen.  Maar hoe gaat Woonbron om met huurachterstanden? En wat zijn de onderscheidende services die zij bieden om die ontruimingen te reduceren?  Richard van Woonbron deelt met ons zijn visie en plan van aanpak. 

Woningcorporatie Woonbron in Rotterdam

Het is de missie van woningcorporatie Woonbron om te zorgen dat er in regio Rotterdam passende huisvesting wordt aangeboden aan mensen die hen nodig hebben. Wij willen graag partner zijn voor onze huurders, vertelt Richard. Wonen is immers een basishoefte en daar willen wij graag in voorzien. 

Prettig wonen realiseren zij in samenwerking met hun klanten, de gemeenten en al die partijen die actief zijn in de wijk. Men streeft ernaar om  klanten een woning te bieden die qua grootte, prijs en buurt bij hen past. 

Ontmoet  Woonbron

Aantal ontruimingen sterk teruggebracht

Nederland is hard op weg naar zo min mogelijk huisuitzettingen. Volgens Aedes nam het aantal huurders bij woningcorporaties met een huurachterstand in de afgelopen jaren af.  Ook zagen we een daling in het aantal woningontruimingen van woningcorporaties. In de afgelopen jaren halveerde het aantal woningontruimingen van 3000 (2018) naar 1400 (2021). Hiermee zette de trend van het aantal huisuitzettingen door. Een positieve ontwikkeling die aansluit bij de trend die ook Woonbron signaleert.

Woningcorporaties zetten alles op alles om huurachterstanden te voorkomen en daarmee ook het aantal ontruimingen te reduceren. De focus ligt op het sociaal incasseren en men probeert altijd tot een oplossing te komen. Dat is ook de werkwijze van Flanderijn. Onze belangrijkste doelstelling is er voor te zorgen dat de huurder de lopende huur kan blijven betalen. Uiteraard zullen we een passende oplossing zoeken om de achterstallige maanden huur in te lopen en proberen onnodige kosten te voorkomen.

Het verhaal achter thuis in de wijk zijn

Sinds begin vorig jaar signaleerden een aantal woningcorporaties vaker huurachterstanden. De hoge inflatie, deels veroorzaakt  door de hogere energieprijzen, zorgen hiervoor.  Er lijkt dus sinds 2022 een trendbreuk te ontstaan in het aantal huurachterstanden wat mogelijk gevolgen kan hebben voor het aantal woningontruimingen. 

Richard van woningcorporatie Woonbron ziet gelukkig nog geen gevolgen van de inflatie in het aantal huurachterstanden. Hij hoort wel geluiden dat mensen zich zorgen maken naar aanleiding van de hoge stookkosten, maar oplopende huurachterstanden signaleren we gelukkig nog niet, vertelt Richard.

Maatwerk bieden

Onze missie is thuis in de wijk zijn en het bieden van maatwerk. Zo zorgen wij dat Woonbron zichtbaar is in de wijk. We lopen rond in de wijk en gaan langs de mensen om te vragen hoe het gaat en of het lukt met de betalingsachterstand. Om directe betalingsproblemen te voorkomen attenderen wij onze huurders op hun stookgedrag. Waar nodig verwijzen we hen door naar de gemeente zodat zij in contact kunnen komen met energiecoaches. Ook bieden wij betalingsregelingen aan. In individuele gevallen kunnen wij huurkorting toepassen; dit is een oplossing die recent is aangeboden door de overheid. Zo zijn er tal van mogelijkheden en focussen wij ons heel erg op maatwerk. We willen er zijn voor hen die ons nodig hebben.

Verdere problemen voorkomen

Als wij een klant met een huurachterstand aan de lijn hebben, vertelt Richard, dan doen wij er alles aan om te zorgen dat de klant niet verder in de problemen komt. Ons doel is om zoveel mogelijk minnelijk te incasseren en zo min mogelijk gerechtelijk. Het laatste wat wij willen is dat het uitloopt tot een ontruiming. Wij willen weten wat er achter de voordeur speelt en dat doen wij door aanwezig te zijn in de wijken van onze huurders. Op deze manier kunnen wij vangnetten aan de achterkant creëren. Wanneer een huurder al een achterstand van één of twee maanden heeft, dan melden wij dit al aan de gemeente. Door vroegsignalering kan de gemeente hier vroegtijdig mee aan de slag.

Woonbron logo
BINNEN VIER JAAR NAAR nul ONTRUIMINGEN

Wij doen er alles aan om een oplossing te vinden voor de huurder. Vier jaar geleden zaten we op meer dan 100 ontruimingen. Vorig jaar op 25. Ons doel is om binnen vier jaar de woningontruimingen te reduceren naar nul, vertelt Richard trots. 

Hoe we dat gaan realiseren?  Afgelopen jaar zijn we live gegaan met een nieuw incassosysteem dat zorgt dat we gesegmenteerd onze klanten kunnen behandelen. En ook de samenwerking met Flanderijn biedt ons de mogelijkheid om trends beter monitoren. Zo krijgen we kwetsbare groepen huurders eerder in beeld. Maar het belangrijkste blijft toch die persoonlijke aandacht!

incasseren

Afgelopen jaar zijn we live gegaan met een nieuw incassosysteem dat zorgt dat we gesegmenteerd onze klanten kunnen behandelen. Verschillende doelgroepen worden gemonitord via onze dashboards. Kwetsbare groepen krijgen we steeds beter in beeld en krijgen een eigen op maat gemaakt behandelplan. Dit kan een groep zijn die normaal altijd netjes betaalt, maar nu door omstandigheden dat niet meer kan. Of bijvoorbeeld iemand die met behulp van schuldhulpverlening weer de rekening kon betalen, maar waar de betalingsproblemen terugkeerden toen schuldhulpverlening uit beeld ging.

Vroeger kreeg elke huurachterstand dezelfde aanpak. Door het voortraject te automatiseren komt er extra tijd vrij voor huisbezoeken en persoonlijke telefoontjes voor mensen die extra hulp nodig hebben. In sommige gevallen komen wij  na al onze acties niet verder en hebben we de hulp van Flanderijn nodig. Net als Woonbron voelt Flanderijn een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Het is belangrijk dat onze incassopartner een verlengstuk is van onze woningcorporatie. Flanderijn en Woonbron spreken dezelfde taal en delen de gemeenschappelijke visie om maatschappelijk verantwoord te incasseren.  

Schulden oplossen doen we samen

Flanderijn is een incasso en gerechtsdeurwaarder waar het maatschappelijk verantwoord incasseren voorop staat.  Een visie die uitstekend aansluit bij de cultuur binnen woningcorporaties. 'Een partner hoort dezelfde taal te spreken', vertelt Richard van Woonbron.  En juist dat is wat  Flanderijn doet.

Flanderijn onderscheidt zich door haar persoonlijke aanpak die grotere schulden en onnodige kosten voor de schuldenaren voorkomt. Dat zie je ook terug in de campagne 'Tot hier. En nu verder.' die men recent heeft gelanceerd. Een inspirerende campagne  die duidelijk laat zien hoe belangrijk samenwerking in de keten is. Schulden oplossen doe je immers samen!

Tot hier. En nu verder.

De werkwijze van Flanderijn laat zien dat door in gesprek te gaan met de klant vaak een oplossing kan worden gevonden. En juist het thema samenwerking staat centraal in onze nieuwe campagne 'Tot hier. En nu verder'. 

Met deze campagne willen we alle betrokken partijen oproepen tot samenwerking. We leven immers in een onzekere tijd. Een tijd waarin samenwerking en  vertrouwen de sleutels zijn tot een schuldzorgvrije maatschappij. Dat vraagt om een volgende stap waarin wij als Flanderijn, graag het voortouw nemen. Hoe wij dat doen leest u op onze speciale campagnepagina. 

Ontdek onze campagne