Maatwerk bij u op kantoor of op een andere door u te kiezen locatie.

  • Wilt u klanten met betaalproblemen adequaat kunnen bedienen en rekening houden met de effecten van stress?
  • Wilt u uw  toolbox qua vaardigheden uitbreiden?
  • Wilt u werken aan een stress-sensitieve mindset?

Marco-economisch gezien gaat het goed, maar de beleving op individueel niveau is anders. Inflatie, stijgende prijzen, het duurder worden van benzine, energierekeningen die weer oplopen; elke dag worden we geconfronteerd met een bepaalde financiële onzekerheid.

Het Nibud

  • 32% van de huishoudens kan moeilijk rondkomen.
  • Een derde van de huishoudens knoopt met moeite de eindjes aan elkaar. Dit zijn met name huurders, jongvolwassenen en huishoudens met een wisselend en/of laag inkomen die moeilijk rondkomen en zorgen hebben over de financiële situatie.
  • Ruim een vierde heeft het gevoel beperkte tot geen grip op de energiekosten te hebben.
  • 46% van de huishoudens heeft het afgelopen jaar te maken gehad met betalingsproblemen.

Al deze factoren leiden tot stress.

In het debiteurenbeheer is het toevoegen van een beetje stress een gezonde methodiek om debiteuren in beweging te krijgen. In de huidige tijd ligt dit genuanceerder. Persoonlijke contact met de klant staat voorop. Dat zal veelal telefonisch contact zijn. In contact komen met klanten en in gesprek blijven, dat is de uitdaging. Uiteraard blijft het innen van openstaande nota's je primaire doel. Als echter blijkt dat uw klant niet kan betalen, kan het in sommige situaties uw taak zijn om mee te denken met uw klant en deze te begeleiden naar een adequate oplossing. Een stress-sensitieve benadering helpt in dit soort situaties.

Kenmerken

Tijdsduur1 dag
TypeVaardigheidstraining
Bestemd voor o.a.Incassomedewerkers, Medewerkers debiteurenbeheer
Data, tijd, locatie
Investering€ 395 ex. Btw

Programma

Stress-sensitief werken betekent in de eerste plaats dat je je wil verplaatsen in de klant.

Dat betekent dat je je o.a. afvraagt:

  •  Hoe zou de klant dit ervaren?
  • Wat is de situatie van de klant?
  • Wat is belangrijk voor de klant?
  • Hoe kan ik laten merken dat deze klant zich gehoord voelt?

Als je mindset goed is, komt er ruimte voor:

  •  Begrip tonen en empathie
  • Luisteren en zorgen dat iemand zich gehoord voelt
  • Geen jargon, eenvoudig en eenduidig taalgebruik
  •  Korte zinnen
  •  Motiverend taalgebruik
  • Interesse tonen
  • Duidelijke en eenvoudige afspraken maken gericht op korte termijn
  • Belonend taalgebruik
  • Vragen stellen om de persoonlijke en financiële situatie van de klant te leren kennen
  • Adequaat doorverwijzen

Inzicht in de werking van het brein en het effect van stress (veroorzaakt door schaarste) vormen de basis voor een stress-sensitieve benadering. Het resultaat is een betere klantrelatie en oplossingen die passend zijn voor jou, de klant en de samenleving.


Leerdoelen

  • U werkt aan een stress-sensitieve mindset
  • U maakt kennis en oefent met ssw-vaardigheden, zoals het nieuwe luisteren
  • U kan vanuit die ssw-mindset deze vaardigheden inzetten
  • U werkt hierdoor nog meer oplossingsgericht en effectiever
  • en zowel u als de klant ervaren minder weerstand

De Trainer

Kees over de Vest

Ik werk als senior trainer en coach. Na een carrière in de advocatuur heb ik mij de laatste jaren ontwikkeld tot specialist in training en coaching op het gebied van incasso, debiteurenbeheer en communicatie. Zo  zorg ik voor verbinding tussen incasso-creditmanagement en het juridische. Mijn motto is: ook in een professionele context kan leren leuk zijn, en pas als mensen zich veilig en vertrouwd voelen, stellen zij zich open om te leren.


Incompany- en maatwerktrainingen

Deze opleiding kunnen we ook aanpassen aan uw specifieke wensen of bij u op locatie. Zo krijgt u of uw medewerkers precies de training die aansluit bij uw wensen of situatie.

Bekijk hier alle mogelijkheden