Uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken blijkt dat een groot aantal leerlingen te maken heeft met financiële problemen.
Meer dan de helft van de MBO-docenten ziet dat hun leerlingen financiële problemen hebben, zegt Christiaan Meijer van Wijzer in Geldzaken. Ook veel leraren in het basis- en voortgezet onderwijs merkt dit op. Uit dit onderzoek, uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies, onder bijna 1000 docenten in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO blijkt dat zij zich zorgen maken over het grote aantal jongeren dat financiële problemen ervaart.
Beïnvloeden van het koopgedrag
De grote invloed van influencers op het koopgedrag van leerlingen wordt als belangrijkste oorzaak van de problemen gezien. Zo maakt 78% van de docenten in het basis- en voortgezet onderwijs en 68% van de MBO-docenten zich zorgen over deze online beïnvloeding. Maar ook de mogelijkheden om achteraf te kunnen betalen (Buy Now, Pay later tools) worden daarbij door de docenten als één van de gevaren gezien waar de jongeren van nu mee wordt geconfronteerd.
Mia Wilsterman, Armoedefunctionaris op Zadkine MBO Rotterdam, ziet hoe jongeren online worden beïnvloed: “Ze worden 24 uur per dag gevoed door hun sociale omgeving. Dit zorgt ervoor dat ze soms aankopen doen die ze niet nodig hebben.” Deze invloed kan volgens haar ernstige gevolgen hebben, vooral voor jongeren met al bestaande financiële problemen.
Onderzoek door Flanderijn
Ook Flanderijn erkent dat veel jongeren financiële problemen hebben en voert daarom regelmatig onderzoek uit naar dit thema. Onlangs onderzocht Flanderijn het betaalgedrag van 1.034 jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Het onderzoek onthulde waardevolle inzichten, vooral over het gebruik en de effecten van Buy Now, Pay Later-diensten binnen deze groep. Meer dan 55% van de jongeren gaf aan deze betaalmethode regelmatig te gebruiken, wat de populariteit ervan benadrukt. Hoewel Buy Now, Pay Later gemak en flexibiliteit biedt, verhoogt het ook het risico op betalingsachterstanden en schulden.
Behoefte ondersteuning jongeren aanwezig
Naast het onderzoek naar betaalgedrag kregen jongeren ook stellingen voorgelegd over het thema schulden. Uit de resultaten blijkt dat 62% zich zorgen maakt over hun financiële toekomst. Hoewel 57% van de jongeren bekend is met schuldhulpinstanties, durven velen geen hulp te zoeken vanwege onzekerheid en schaamte. Daarnaast ervaren veel jongeren moeite met het betalen van rekeningen. Ze geven aan behoefte te hebben aan meer ondersteuning, zowel vanuit de overheid als via scholen. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u gratis de onderzoeksresultaten downloaden.
Hulpprogramma’s voor leerkrachten en ouders
Jongeren hebben te weinig kennis over geld, en de gevolgen daarvan zijn groot. Daarom zijn er verschillende hulpprogramma's ontwikkeld die leerkrachten en ouders praktische informatie bieden om met kinderen over geld te praten. Voorbeelden van dergelijke programma's zijn:
De Reis naar Rijkdom
Femke Hogema, eigenaar van Profit First Professionals en Healthy Finance, inspireert ondernemers om een financieel gezond en winstgevend bedrijf op te bouwen. Ze heeft zes boeken geschreven over winst en ondernemerschap, met als doel alle ondernemers financieel gezond en succesvol te maken. Al snel ontdekte zij dat de basis van financiële gezondheid al op jonge leeftijd gelegd moet worden. Dit inzicht leidde tot de inspiratie voor haar kinderboek over geld. Het boek vertelt een verhaal waarin kinderen op een begrijpelijke en leuke manier 17 belangrijke geldlessen leren. Scholen en bibliotheken omarmen het boek als een waardevolle aanvulling, en ouders zien het als een essentieel onderdeel van de opvoeding. Lees hier meer over het kinderboek, De Reis naar Rijkdom.
De week van het geld 2025
De Week van het geld is een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil het platform kinderen en jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. De Week van het geld is een belangrijke aanjager voor het structureel stimuleren van financiële vaardigheden van kinderen en jongeren, zowel op school als thuis. Gedurende de week van het geld, maar ook op andere momenten, kunt u met lesmateriaal en activiteiten aandacht besteden aan leren omgaan met geld. De 14e editie van de week van het geld vindt plaats van 24 t/m 28 maart 2025 voor po, vo en mbo. In deze editie leert u uw leerlingen hoe verstandige geldkeuzes kunnen bijdragen aan het realiseren van hun gelddromen. Wilt u meer weten over de week van het geld 2025? Bekijk hier alle informatie !
Stichting MAIT
Onder leiding van directeur Marjorie Malbons zet Stichting MAIT zich in om jongeren te helpen financieel stabiel te worden. Ze bieden ondersteuning bij schulden, leren budgetteren en bieden hulp op diverse andere leefgebieden. Stichting MAIT biedt jongeren een op maat gemaakt traject waarin schuldsanering en gedragsverandering hand in hand gaan. Ze richten zich niet alleen op het aflossen van schulden, maar ook op het creëren van een nieuw toekomstperspectief voor deze jongeren. Lees hier meer over Stichting MAIT.
Bouwen aan een financiële gezonde toekomst
Flanderijn blijft zich volop inzetten voor oplossingen die jongeren ondersteunen bij het opbouwen van een financieel stabiele toekomst. Wilt u weten hoe wij dit doen? Meld u dan aan voor de Flanderijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze nieuwste initiatieven!